Mercedes-AMG

Mercedes-AMG A 45 S Eerste rit 2021. Het is een ballistische raket met een Mercedes-badge op de neuskegel, vijf zitplaatsen en twee fraaie infotainmentschermen als lading. Het is de goedkoopste manier om in het bezit te komen van een Mercedes-AMG en met 421 pk is de analogie met een raket op zijn plaats. Vergeet niet dat de Volkswagen Golf GTI van dezelfde grootte een snelle auto is en dat de AMG A 45 S bijna twee keer zoveel vermogen heeft.

Dit is een snelle Mercedes A-Klasse.

Het is moeilijk om in de Mercedes-AMG A 45 S te rijden zonder het gevoel te hebben dat je voet boven de grote rode knop hangt – druk het gaspedaal in en hij zuigt het landschap op alsof je warp drive hebt ingeschakeld. De cijfers spreken voor zich: 0 km/u is in 3,9 seconden gepiept, 0 km/u is in 10,5 seconden gepiept en het blijft maar doorgaan tot u de 168 km/u bereikt – het spreekt voor zich dat de acceleratie, terwijl u door de versnellingen van de bliksemsnelle achtversnellingsbak met dubbele koppeling knalt, meedogenloos is (te koop bij Auto onderdelen den haag )

De vaardigheden van de AMG A45 gaan echter veel verder dan het slopen van rechte lijnen. Met een snelle besturing die heel geruststellend is, een voorkant die de bochten ingrijpt en compacte afmetingen die hem gemakkelijk te plaatsen maken, is de Mercedes een van de snelste auto’s waarmee we ooit van punt tot punt hebben gereden.

Ook de vierwielaandrijving is ons veel dank verschuldigd. Deze zorgt ervoor dat de AMG A 45 S zijn vermogen zonder enig drama op de weg projecteert, zodat de auto huren -prestaties op geen enkele manier intimiderend zijn.

Zin in een beetje angst? Geen nood. Zet de Drive Select van Mercedes in Race en de auto onthult een geheel nieuwe kant van zijn dynamische repertoire. U voelt nu hoe de achterkant van de auto de bochten met een bevredigende gierbeweging met de neus ingaat. Het siert Mercedes-AMG dat hij het eendimensionale karakter vermijdt dat menig hatch met vierwielaandrijving in het verleden heeft verrast – we zouden graag precies willen weten wat hij op het circuit zou doen.

Beste hot hatches
Quad uitlaten bewijzen dat er niet ‘beknibbeld’ is op het A35 model
A45 Plus auto’s krijgen gapende voorbumpers met kleine winglets
Leuker dan een Audi RS3?
Het is onmogelijk om over een AMG A45 S te praten zonder dat de onheilspellende vorm van een Audi RS3 aan de horizon opdoemt, samen met zijn vijfcilindermotor en een of andere onoriginele analogie over rallyauto’s uit de jaren ’80 die in het bos rondtollen.

De Audi RS3 is de originele hyper hatch – de eerste die bewees dat het grote publiek enorme hopen vermogen in een bescheiden hatchback wil hebben. Maar hoewel de Audi RS3 meer paarden levert dan de manege van een sjeik en ook nog eens fantastisch klinkt, is hij niet zonder valkuilen. Feit is dat de Audi RS3 in de bochten aanvoelt als een neuszware voorhamer tegen het balletdanseresje van de Mercedes-AMG A45.

Ah ja, maar de nieuwe Audi RS3 lost al deze problemen op, nietwaar? Misschien wel – we moeten hem nog uitproberen – maar de halfgeleidercrisis betekent dat je geluk hebt als je er binnenkort nog eentje kunt bemachtigen. Tweedehands Mercedes-AMG A45’s zijn intussen vlot verkrijgbaar.

Beste sportwagens
Het interieur van de A45 voelt aan alsof het van een andere planeet komt in vergelijking met andere hot hatch interieurs
Ah, maar je negeert de olifant in de kamer?
Olifant? We hebben het liever over dat enorme prijskaartje van 50.595 pond. Onze A45 Plus kostte iets minder dan 60.000 pond. Dat is bijna het dubbele van wat je voor een gewone hot hatch betaalt.

Wat krijg je daarvoor? Aan de buitenkant is dat een agressief ogende auto – plus de modellen met 19 inch gesmede lichtmetalen velgen in matzwart, een luchtstuiterende voorbumper compleet met winglets en een achterspoiler die groot genoeg is voor een spontane picknick. In onze ogen ziet hij er perfect uit, hoewel alleen de vier uitlaatpijpen hem onderscheiden van de A35 Plus met dubbele uitlaatpijpen (en veel goedkoper).

Binnenin krijg je een nog groter gevoel van waar je geld is gebleven. De Mercedes-AMG voelt aan alsof hij van een planeet komt ver, ver, ver weg van andere hot hatches, een waar enorme infotainment schermen met augmented sat-nav de norm zijn. Je krijgt overal mooie sierstukken, turbineluchtroosters en de koele gloed van de sfeerverlichting van de Merc.

Toch zijn er een paar dingen die je niet in een Mercedes-berline zou aantreffen, zoals harde kunststoffen laag in het interieur en stoelen die niet elektrisch verstelbaar zijn.

Het rijcomfort van de A45 is niet van hetzelfde niveau als dat van een AMG-berline met lange wielbasis die beter over hobbels rijdt en een stillere cabine heeft op de snelweg. Niettemin neemt het optionele rijassistentiepakket een groot deel van de eentonigheid weg uit lange ritten en zelfs zonder dat pakket is de Mercedes-AMG A 45 S meer ontspannen dan de gemiddelde hot hatch.

Hoe dan ook, de Mercedes-AMG A 45 S vergelijken met mainstream hot hatches – en zelfs met andere AMG’s – is verkeerd, want het gaat hier om een concurrent van de Porsche Cayman.

Hoe dat zo? Stel je voor: je houdt van je Porsche, maar je wordt ouder, er is een baby op komst en je hebt een auto nodig waarmee je het grootste deel van de tijd je kind en je wederhelft kunt vervoeren, terwijl je nog steeds de sensatie kunt bieden waar je aan gewend bent geraakt als je een keer tijd voor jezelf hebt.