Morgan Motor Company heeft aangekondigd dat het de eerste Plus 8 GTR heeft gebouwd, de krachtigste auto in de geschiedenis van het bedrijf uit Worcestershire. Schetsen van de nieuwe Plus 8 GTR werden voor het eerst onthuld in februari van dit jaar. Het eerste citroen 2cv exemplaar is een eerbetoon aan de prominente Plus 8 raceauto ‘Big Blue’ uit de jaren negentig.
Het eerste exemplaar is afgewerkt in het opvallende Yas Marina Blue, doet denken aan de originele ontwerpschetsen en zal worden gelimiteerd tot slechts negen exemplaren. Het Plus 8 GTR project is alleen mogelijk geweest dankzij de recente beschikbaarheid van een aantal rijdende Plus 8 chassis.
Morgan Motor Company bouwt de eerste Plus 8 GTR
De overige acht auto’s zijn allemaal in productie, waarbij een aantal voor het einde van het jaar klaar zal zijn en de rest in het eerste kwartaal van 2022 zal worden afgebouwd. Elke klant heeft nauw samengewerkt met het ontwerpteam van Morgan om hun eigen exemplaar op maat te laten maken, wat de personalisatiemogelijkheden van het bedrijf nog beter illustreert. De negen auto’s worden gebouwd in verschillende configuraties van transmissie en aandrijfzijde, afhankelijk van de wensen van de klant. Vijf van de acht voertuigen worden wereldwijd geëxporteerd.
Tot de prestatieverbeteringen behoren een nieuwe motortuning en kanonachtige sportuitlaten met dubbele uitlaat. Deze verbeteringen verbeteren de gasrespons en verhogen het vermogen ten opzichte van de vorige productie-Plus 8.
Steve Morris, Chairman & CEO, Morgan Motor Company, zei: “We zijn verheugd om de eerste beelden van de Plus 8 GTR vrij te geven na de eerder dit jaar gepubliceerde ontwerpschetsen. De Plus 8 GTR is een kans voor Morgan om de V8-motor opnieuw te vieren, iets wat we niet hadden verwacht te doen sinds we de Plus 8 en Aero 8 modellen in 2018 hebben afgebouwd. Opvallend design, het fijnste vakmanschap en een opwindende sportauto om in te rijden, de Plus 8 GTR is de perfecte zwanenzang voor de Morgan V8.”
“We hebben met veel plezier samengewerkt met klanten van over de hele wereld tijdens het ontwerp- en bouwproces, en we kijken ernaar uit om de definitieve exemplaren de komende maanden te delen.”
Morgan Motor Company bouwt de eerste Plus 8 GTR
De Plus 8 GTR verkent designthema’s zoals de hoge schouderlijn, al tientallen jaren niet meer gezien op een traditionele Morgan carrosserie. Zijn vijf-spaaks center-lock wielen doen denken aan Morgan’s 1990s Plus 8 race auto’s, perfect omlijst door subtiel opnieuw gevormde wielkasten. Verdere designelementen zijn een herziene achterkant, voorvleugels en frontsplitter, die allemaal met de hand zijn gemaakt van aluminium.
De montage van een hardtop met cockpitventilatie maakt de op de race geïnspireerde esthetiek compleet. Het interieur is voorzien van nieuwe deurpanelen die passen bij de hoge deurpanelen, op maat gemaakte GTR wijzerplaten en de optie van koolstofvezel racestoelen en harnassen. Overal zijn unieke graphics te zien en elke GTR is voorzien van een plaquette die zijn nummer in de bouwvolgorde aangeeft.
De GPBox Oldtimer Memorabilia Collectie
Een van de inspiratiebronnen voor het ontwerp was de Plus 8 raceauto die eind jaren negentig deelnam aan de GT-serie, beter bekend als ‘Big Blue’. Deze auto diende als testbed voor Morgan’s eerste aluminium chassis, dat later de basis zou vormen voor de Aero 8 en het ‘Aero-chassis’ van de Plus 8 modellen.
Na de recente lancering van Morgan’s CX-Generation aluminium platform, leek het ons gepast om van de gelegenheid gebruik te maken om een eerbetoon te brengen aan de auto die Morgan’s eerste aluminium structuren heeft gebruikt. Zoals bij elke Morgan, wordt elke Plus 8 GTR met de hand gemaakt met behulp van traditionele carrosseriebouwtechnieken.
De Plus 8 GTR is het tweede speciale Morgan project van het jaar, na de Plus Four CX-T. Hoewel ze verschillen in functie en uiterlijk, tonen beide modellen de flexibiliteit van het merk Morgan, waarbij ambacht, design en rijervaring centraal staan.